سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حرفهای شیرین


87/6/17 :: 9:45 صبح

خودسانسوری - Self censorship 

     خودسانسوری خصوصاً بیماری زنهای مظلوم ایرانه ! زن‌هایی که رفتارها و احساساتِ زنانه‌شون رو در ارتباط با مردها و آداب مُعاشرتِ‌مردانه سانسور می‌کنن تا تـفاوت‌های زنانه باعثِ کدورت و رنجش مردهاشون نشه و مردهای مُستبد یا خشن رو چنین زن‌هایی تربیت می‌کنن ! چیزی که تـقریـباً همه ازش باخبرین و بارها شنیده‌این اینه که تفاوت‌های بین زن و مرده که باعث میشه اونها به هم کنجکاو و علاقه‌مند باشن. خودسانسوری نه تـنها زندگی فرد رو دُچار اختلال می‌کنه بلکه نسل‌های مرتبط با افراد رو هم تحت‌تأثیر قرار میده. مثلاً مادرانی که رفتار مردانه دارن ،‌ انتظار پسرانشون رو از زن تحت‌تأثیر قرار میدن و به این ترتیب اون پسر در آینده نمی‌تونه در کنار یه زنِ نُرمال زندگی مُشترک خوبی داشته باشه ، همینطور دُخترانِ زنهای مردنما یا مردسالار تبدیل به همسرانی ترسناک خواهند شُد که مازوخیزم (تمایل به آزاربینی) مُزمن دارن!

علی‌الخصوص در ارتباط با جوامع مجازی. خوب عده زیادی بعد از ورود به چنین مکان‌هایی هنوز چارچوب‌های فکری جوامع حقیقی رو در ذهنشون دارن و اگه مثلاً کسی اومد و از تابوهای جامعه یعنی موضوعات ممنوعه حرف زد بهش القابی مثل بی‌حیا ! بی‌شخصیت ! یا مُنحرف ، میدن. و متأسفانه این چرخه در فضاهایی که تنها مزیتشون به فضاهای رئال آزادبودنشونه هم ، تکرار میشه. یعن آدم‌ها ، خیلی اُتوکشیده وارد میشن : سلام ، خـــــــــــــوب هستین ! شُما خیلی های‌کلاس بیدین !

خودسانسوری دروغی در حدِ شکسته‌نفسیه و در موردِ شکسته‌نفسی هم گفته‌ان که نوعی دروغ‌وارونه به حساب میاد. یعنی ما همیشه دروغ می‌گیم که تایید بشیم ولی این‌بار دروغ می‌گیم که تخریب بشیم! بنابراین همینجا روشن می‌کنم که همه افرادی هستیم با خصوصیات فیزیکی و اُلگوهای رفتاری مشترکی که مربوط به گونه‌ای جانوری به نام انسانه ! پس هر کس که قصدش جانماز‌آب‌کشیدنه حداقل در این مکان حناش رنگی نداره. ما قراره روش و رویه ای متفاوت با جامعه عوام در اینجا داشته باشیم. و همینطور متفاوت با روشنفکرانِ پُشتِ زیرسیگاری و پنجره های بسته که فقط خود و افکارشون رو می بینن و نه ساختارها و هنجارهای اجتماع ایران رو. یعنی هم با خودسانسوری مخالفیم و هم خودضایع کـُنی. قرار نیست که اینجا بسته بشه و ما هم کنار گذاشته بشیم. اینجا بر خلاف نگاهِ نااُمیدانه خیلی ها مکانی برای تحریک اندیشه ها و افکاریه که تاریخ مصرفشون گذشته.

به اندازه‌ی بود ، باید نمود - خسارت نبُرد آنکه ننمود و بود « سعدی »


یعنی اولاً همونی نمایش بدیم که هستیم و دوماً یادمون باشه از نمایش‌ندادنِ اون چیزی هم که هستیم ضرر نمی‌کنیم. در این ارتباط من چند پارامتر مؤثر رو به نظرم میرسه که می‌گم.

1-نگاهِ‌ مابه پدیده‌ها:

رفتار ما و نگاهمون به هر پدیده‌ است که ماهیتِ مُثبت یا منفی اون پدیده رو تعیین می‌کنه. یعنی کلوب یا هر سایت اینترنتی ، مجلاتِ ورزشی و حتا رادیو تلوزیون می‌تونن وسایلی برای تحمیق مردم و تغییر منش اونها باشن و یا اینکه به اونها به چشم عرصه‌های گفتگوی عمومی و توجه به مسائل جامعه نگاه کرد!

2-حضوراعتمادبه‌نفس:

یکی دیگه از عوامل موثر در رفتارهای تأتریک ، نداشتن اعتمادبه‌نفس در افراد می‌تونه باشه و اینکه این افراد حاضر نیستن خودشون باشن و یا به عبارتی خودشون رو قبول ندارن. این یک بیماری روانیه.

3-نفاق و ریا:

این خیلی موضوع وحشتناکیه و اونقدر شناخته شُده است که بشر هزار سال پیش هم در دستوراتِ‌ دینی ازش نوشته و اون رو عملی ناشایست قلمداد کرده. دورویی تبعاتِ‌روانی خیلی بدی برای ما داره. البته باید دونست که ما انسانهای دورویی بار میایـیم. مثلاً اظهارنظرهایی که در منزل در موردِ حکومت میشه همیشه با اونچه که بیرون و توی مدرسه میشه فرق داره ! یا دختربچه‌هایی که پوشش توی خونه و بین فامیلشون با پوشش توی جامعه فرق داره.

4-اقتضای مُحیط:

یه وقتهایی ما نه داریم ریا می‌کنیم و نه مُشکل اعتماد به نفس داریم ، فقط مجبوریم توی مُحیط خاصی باشیم و اگه بخواهیم خودمون باشیم مجبوریم هزینه‌های اجتماعی سنگینی رو بپردازیم. مثل اینکه زنها در هر صورت مجبورن حجابشون رو رعایت کنن. این اقتضای مُحیطه و اِشکالی نداره. اما ما حتی‌الامکان از مُحیطهایی که با کاراکتر ما همخونی نداره باید دوری کنیم. مثلاً اگه کسی کاراکترش به کلوب مثبت‌اندیشی نمی‌خوره تشریف نیاره خودش رو ضایع کنه. چون مجبوره که مثل ما باشه.

5-اخلاق بدِ سرمایه‌داری:

بخش زیادی از مُشکلاتِ ما که نمی‌ذارن خودمون باشیم ، همین باورهای سرمایه‌داری دولت و مردمه. همه چیز اینجا برای سرمایه‌دار مقدوره و همه‌چیز متعلق به سرمایه‌داره ، مثلاً هیچ جای دُنیا مثل اینجا سرمایه‌دار نمی‌تونه بره ساحل رو برای خودش ویلا بسازه. ساحل مالِ همه است ولی اینجا این اخلاق باعث میشه که همه دُنبال سرمایه‌دار شُدن باشن ، اون هم به هر قیمتی که شُده. پس مجبورن همه چیز رو از جمله باورهای شخصی رو برای رسیدن به این هدف زیر پا بذارن .. 
 سابوته1387                                                        6        

-------------------------------------------------------------------------------   


سابوته

گل رز برای شما
لیست کل یادداشت ها

صفحه اصلی
E Mail
مشخصات
گل رز
 RSS 

:: کل بازدیدها ::

298473


:: بازدید امروز ::

19


:: بازدید دیروز ::

18


:: پیوندهای روزانه::

:: درباره خودم ::

حرفهای شیرین
سابوته
حرفهای شیرین

:: مطالب بایگانی شده ::

خـــدا
حـرفـهای شیرین
غزل دلها
ich liebe dich
ولنتاین Valentine
داستان
تــــولـــد
فروغ فرخزاد
احمد شاملو
میشل سروه
آلبرت انیشتن
دکتر علی شریعتی
شادمهر
خودسانسوری
آیا عشق فریب است؟
فواید بوسه در روابط زناشویی
60 نکته درباره ازدواج
جذب شدن به دیگران
ماه تولدافرادمشهور
عاقبت کارتون های کودکی
جملات بزرگان فمنیست
رابطه سالم یعنی :
شغل پیشین نام آوران دنیا
چــــرا ؟
یک راز مهم !
زندگی
شعر
مادر
دیگر

:: لوگوی دوستان من ::


گل رز برای شما

:: لینک به وبلاگ ::

حرفهای شیرین